Uwaga #1: Franchising - wstęp

Umowa franchisingu (usługowa)

Aby stać się franchisingobiorcą będziesz potrzebował odpowiedniego lokalu (we franchisingu usługowym niezbędne jest miejsce ogólnodostępne, najlepiej przy ruchliwej ulicy, bądź w centrum handlowym), oraz środków własnych na zakup licencji, a następnie wyposażenie lokalu, oraz pokrycie wszystkich innych opłat związanych z rozpoczęciem działalności. Nie ważne czy będzie to budka z hotdogami czy duży sklep sieciowy. Koszty są nieuniknione. Musisz jednak pamiętać, że nawet najlepsze miejsce i najlepszy system franchisingowy nie zagwarantuje Ci od razu zysków. To od Ciebie i odpowiedniej promocji miejsca zależeć będzie sukces biznesu.

Franchising usługowy dotyczy prowadzenia przedsiębiorstwa pod rozpoznawalną nazwą, w celu świadczenia usług swoim klientom np. hotelarskich lub gastronomicznych.
Franchising produkcyjny dotyczy sytuacji, gdy przedsiębiorca korzystający z systemu franchisingowego sam wytwarza określone produkty według udostępnionej mu technologii. Towary te są opatrzone w znak towarowy franchisingodawcy. Franchisingobiorca może również zajmować się sprzedażą wyprodukowanych towarów.

Franchising to system sprzedaży, wytworzenia towarów, usług lub technologii, który jest oparty na ścisłej i ciągłej współpracy pomiędzy prawnie i finansowo odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorcami. Franchisingodaca udziela swoim franchisingobiorcom prawo oraz obowiązek do prowadzenia działalności zgodnie z jego koncepcją i systemem, na podstawie zawartej na piśmie umowy i w zamian za wynagrodzenie.

Można wyróżnić następujące typy franchisingu :
1. produkcyjny, gdzie franchisingodawca tworzy sieć punktów prowadzących działalność produkcyjną, udostępniając technologie niezbędne do produkcji, której efekt w postaci towaru jest zbywany ze znakiem towarowym franchisingodawcy.
2. handlowy, polegający na tym, że franchisingodawca pełni rolę głównego ośrodka dystrybucji towarów, które rozprowadzane są przez franchisingobiorców,
3. usługowy, polegający na świadczeniu usług przez franchisingobiorców o analogicznym standardzie, z wykorzystaniem oznaczeń firmowych, znaków towarowych, innych nazw, w szczególności w hotelarstwie, gastronomii.
4. mieszany (produkcyjno - usługowy, produkcyjno - handlowy, usługowo - handlowy), w którym występują mieszane elementy metody franchisingowej uprzednio przedstawionej, a polegające np. na produkcji i rozprowadzaniu w sieci, produkcji i świadczeniu określonych usług np. serwisowych.

Zawarcie umowy podlega ogólnym zasadom prawa cywilnego, możliwe jest więc zawarcie umowy poprzez ofertę i jej przyjęcie, negocjacje, jak i przetarg.

W związku z faktem, że umowa franchisingu zawiera bardzo dokładne informacje, wskazówki oraz nakazy, jest zawierana na piśmie. Większość franchisingodawców posiada swój wzór umowy, który przedstawia franchisingobiorcy. W Internecie znajduje się wiele stron, które prowadzą rejestr systemów franchisingowych, wraz z danymi kontaktowymi do konkretnych franchisingodawców.