Wielkość tekstu
Kontrast serwisu

Mikroporady są czymś wyjątkowym. Są jak poradniki na półce każdego polskiego mikro przedsiębiorcy. W świecie Internetu są małym zakamarkiem praktycznej wiedzy, w którym można znaleźć prawie wszystko o prowadzeniu małej firmy.

Aby chronić naszą niezależność, nigdy nie publikowaliśmy i nie będziemy publikować reklam. Utrzymujemy się z darowizn o średniej wysokości 20 zł, w tym także z wpłat z 1% Podatku.

Proszę, pomóż nam zbierać pieniądze i ulepszać Mikroporady. Czytaj więcej...

Wszystkie wzory umów i regulaminów

Przedsiębiorca często potrzebuje tylko na pewien czas określonych urządzeń, narzędzi czy np. środków transportu. Może tych przedmiotów potrzebować do celów administracyjnych, jak i związanych z prowadzoną działalnością, lub też realizacji przez siebie bezpośrednio zadań inwestycyjnych, rozbudowy, przebudowy, zmian wyposażenia. 

Umowa użyczenia jest nazwaną umową Kodeksu cywilnego uregulowaną w art. 710-719. Umowa ta jest popularną formą, którą umożliwia w toku prowadzonej działalności gospodarczej elastyczne ułożenie zasad współpracy pomiędzy przedsiębiorcą, a jego pracownikiem, jak i osobą kooperującą z przedsiębiorcą na innych zasadach niż stosunek pracy, przy wzajemnym udostępnianiu takich narządzi pracy jak telefony komórkowe, komputery, czy samochody. Dla pokazania możliwości praktycznego wykorzystania użyczenia w stosunkach prawnych przedstawiono dwa warianty takiej umowy, której przedmiotem jest samochód użyczany na cele służbowe oraz w wariancie odwróconym użyczenia na cele prywatne.

Przedsiębiorcy przy organizowaniu produkcji swoich produktów, towarów często zawierają umowy sprzedaży jak i dostawy półproduktów (np. podzespołów) od innych przedsiębiorców.

Może wystąpić taka przykładowo konfiguracja stosunków gospodarczych, w której częściowo najpierw lub alternatywnie później części / półprodukty wykorzystywane w działalności gospodarczej będą nabywane przez danego przedsiębiorcę periodycznie (umowa sprzedaży), a częściowo będą przedmiotem dostawy; a więc będzie wytwarzał te półprodukty według specyfikacji lub dokumentacji odbiorcy oraz będzie je mu dostarczał częściami lub periodycznie.

W takim wypadku przedsiębiorca może zawrzeć umowę mieszaną obejmującą zarówno sprzedaż (z jego punktu widzenia kupno) jak i dostawę na jego rzecz podzespołów. Przedsiębiorca może też zawrzeć najpierw umowę sprzedaży obejmującą określone części / podzespoły, a w przyszłości w przypadku rozwijania współpracy z danych kontrahentem, również z opcją dostawy określonych podzespołów.

Jeżeli dokonujesz wyboru formy prowadzenia ksiąg rachunkowych i chcesz zlececić prowadzenie ksiąg na zewnątrz, powinieneś od razu myśleć o szerszym przekazaniu na zewnątrz spraw tzw. księgowych oraz finansowych. Przedstawione dwa warianty pokazują, jak zawrzeć umowę dotyczącą tych spraw w szerokim i w węższym zakresie.

Niniejsza procedura stanowi załącznik do zasad rachunkowości przedsiębiorstwa/regulaminu finansowego/instrukcji prowadzenia ksiąg rachunkowych i uzupełnia postanowienia odnoszące się do formy prowadzenia i archiwizowania ksiąg rachunkowych oraz dokumentów księgowych i faktur.

Przedsiębiorco, zlecenie prowadzenia Kasy może być zawierane obok umowy o pracę lub bez takiej umowy. Niezależnie od podmiotu, któremu powierzasz prowadzenie Kasy i rozliczenia gotówkowe w Twoim przedsiębiorstwie, takie zlecenie powinno zostać potwierdzone na piśmie, najlepiej umownie, z przejrzyście określonym zakresem obowiązków i odpowiedzialności. W tym celu możesz skorzystać z poniższego wzoru.

Przedsiębiorcy często korzystają z usług podmiotów zewnętrznych celem zapewnienia prawidłowego prowadzenia dokumentacji ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych oraz dokonywania rozliczeń z tego tytułu obok firm rachunkowych dla prowadzenia spraw, ksiąg i podatków. Także z takimi firmami dla tego celu zawiera się czasem osobną umowę.

Takie rozwiązanie pozwala odciążyć przedsiębiorcę od obowiązków w powyższym zakresie, a jednocześnie poprzez powierzenie innemu przedsiębiorcy (profesjonaliście) trudniącemu się świadczeniem tego rodzaju usług pozwala na zapewnienie w tym zakresie profesjonalnej obsługi. Dzięki temu przedsiębiorca nie musi ani samodzielnie (w przypadku gdy jest osobą fizyczną) ani poprzez swoich pracowników zapewniać sobie obsługi w zakresie prowadzenia dokumentacji ubezpieczeń społecznych. Przedsiębiorca zatrudniający pracowników, w przypadku popełnienia przez nich błędów w rozliczeniach prowadzonych na jego rzecz, ponosiłby tego konsekwencje.

Jako przedsiębiorca, prędzej czy później, będziesz zainteresowany korzystaniem z usług marketingowych, promocyjnych lub reklamowych. Usługi takie mają na celu wypromowanie marki oraz sprzedawanego towaru czy oferowanych usług. Mogą one wpłynąć na polepszenie Twojej pozycji na rynku. Przedsiębiorcy często korzystają z usług agencji reklamowych lub innych podmiotów oferujących przygotowywanie akcji marketingowych czy promocyjnych. Poniżej możesz zobaczyć przykładową umowę o świadczenie tego typu usług.

Umowa o opracowanie znaku towarowego produktu, czy inaczej tzw. logo firmy, znaku słowno-graficznego logotypu musi być oparta m. in. na przepisach regulujących uprawnienia i obowiązki stron umowy o dzieło. Nie ulega bowiem wątpliwości, że projekt takiego oznaczenia jest niczym innym jak dziełem w rozumieniu Kodeksu cywilnego (z tego względu radzimy zajrzeć do uwag i komentarzy do umów o dzieło już dostępnych w serwisie mikroporady.pl) . Z drugiej strony należy pamiętać, że takie dzieło jest jednocześnie „utworem” w rozumieniu Ustawy Prawo autorskie i prawa pokrewne (ma bowiem zindywidualizowany charakter i jest wynikiem twórczej pracy). Ma to doniosłe konsekwencje w zakresie możliwości korzystania z logotypu.

Budowanie wizerunku nie tylko Twojej firmy jako całości marki konkretnego produktu oraz zapewnienie jej rozpoznawalności wymaga podjęcia różnego rodzaju działań marketingowych. Przedstawiona Umowa o opracowanie identyfikacji wizualnej może być właśnie pierwszym krokiem w budowaniu strategii marketingowej firmy. Opracowanie identyfikacji wizualnej jest przedmiotem przedstawionej tu Umowy i zmierza do wykreowania wizerunku produktu oferowanego przez Państwa firmę (towaru lub usługi) w sposób kompleksowy, bądź na stworzeniu dla niego wybranych elementów identyfikacji, takich jak np.: nazwa, znaki graficzne, opakowanie.

 

Pomóż Nam Działać Szybciej. Jeśli nie My razem, to kto? Bo kiedy, jeśli nie teraz?

Mikroporady.pl w miesiącu odwiedza ponad 40000 unikalnych użytkowników

Przekaż ico-1procent Podatku PIT

KRS: 0000318482 - Wpisz w Deklaracji

Dlaczego warto?

wpłać darowiznę

Odlicz Darowiznę od Dochodu: • do 6% dochodu - osoby fizyczne
• do 10% dochodu - osoby prawne



Wspieraj Mikroporady.pl

Najmniejsze i rodzinne Firmy są najważniejszym „nerwem” naszej gospodarki a mają ograniczony dostęp do fachowej pomocy. My to zmieniamy - przygotowujemy dla nich kompleksowe wsparcie – wzory umów z orzecznictwem i komentarzami, porady, instrukcje,regulaminy, kazusy. W odpowiedzi na przesyłane pytania udzielamy dodatkowych porad, wyjaśnień i interpretacji.

Bez ograniczeń i bezpłatnie, bo chcemy żyć w świecie, gdzie solidarnie wspiera się słabszych. Jest to możliwe dzięki zaangażowaniu ludzi takich jak Ty. Liczy się każda pomoc, jednorazowa wpłata lub comiesięczna.

dalej
 
x

Jeśli czytasz teraz nasze Porady i pomagają, wspomóż nas darowizną 30 zł.