Słownik pojęć

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT
  P

Point of sale (pos) / Point of sale materials (posm) / Point of purchase (pop)

Pojęcia używane do określenia materiałów reklamowych mających na celu wsparcie sprzedaży. Pojęcie POSM oraz POP są bardziej szczegółowe (zwłaszcza w USA i Rosji), jednakże w Polsce nie jest błędem stosowanie ich zamiennie. Zadaniem POS jest nakłonienie klientów do zakupu konkretnych produktów poprzez umieszczenie reklamy w miejscu sprzedaży. 

Z point of sale związane jest pojęcie below the line (BTL). Reklama below the line polega na promowaniu produktu w inny sposób niż poprzez wykorzystanie środków mass media. Popularnymi środkami tego typu są e-maile wysyłane bezpośrednio do potencjalnych klientów lub uczestnictwo w targach. Cechą below the line jest skupienie się na konkretnym kliencie oraz co do zasady mniejsze koszty reklamy. Często point of sale jest wykorzystywane przy reklamach BTL.   

Podstawowym podziałem POS-ów jest podział na POS-y twarde oraz miękkie. Materiały twarde to wszystkie te materiały, które nadają się do korzystania przez dłuższy okres czasu, takie jak regały i półki. Natomiast materiały miękkie to te, które nie są trwałe. Zaliczamy do nich m.in. druki, ulotki, karton lub papier. 

Przykładowe POS-y:

  • countercard (stojak na ulotki/broszury/katalogi);
  • makieta produktu;
  • wobbler (ruchoma reklama przytwierdzona do krawędzi półki);
  • hanger (wisząca plansza z logo produktu);
  • stoisko prezentacyjno-degustacyjne;
  • stands (reklamy stojące);
  • lightbox (reklama podświetlana);
  • shelfliner (reklama na pasku umieszczonym na krawędzi półki);
  • naklejki;
  • ulotki;
  • topper (reklama umieszczona nad produktem);
  • infokiosk (reklama interaktywna składająca się z komputera i ekranu);
  • tray (tacka na produkty).

POS (point of sale) jest także urządzeniem służącym do rozliczania transakcji bezgotówkowych w punktach handlowo-usługowych. Płatność jest przyjmowana i księgowana z wykorzystaniem autoryzacji przez bank. Rodzaje POS-u jest także specjalistyczny komputer służący do obsługi transakcjizintegrowanyz terminalem. Wśród zestawu narzędzi który może oferować jest także wystawianie faktur (paragonów), organizacja pracy danego podmiotu, czy nawet obliczanie czasu pracy. W zależności od rodzaju urządzenia można zwiększyć jego użyteczność dzięki aplikacjom i rozszerzeniom. Producenci oferują POS-y z możliwością podpięcia szuflady kasowej, drukarek, czy czytników do kodów kreskowych.

Zobacz także: