Słownik pojęć

Czy wiesz, że aż 96% mikro firm zapewnia 75% wszystkich wpływów z podatków i wytwarza 51% zysku gospodarki kraju?

A tylko niewielkiej liczbie udaje się utrzymać na rynku dłużej niż rok bez dostatecznej wiedzy i znajomości przepisów.

A czy wiesz, że...

Ty też możesz coś zrobić, abyśmy mogli dalej działać i skutecznie Cię wspierać?

KRS 0000318482

Przejdź do Twój e-PIT
  P

POS

(ang. point of sale) właściwie: POSM (ang. point of sales materials) - materiały wspierające sprzedaż; sformułowanie to odnosi się do różnych rodzajów nośników reklamy typu BTL.

W polskiej terminologii marketingowej przyjęło stosować się nazwę POS, jednak polskie wiodące firmy dla określenia produktów wspierających sprzedaż używają terminu POSM[potrzebne źródło]. W USA oraz Rosji używa się również określenia POP (Point-of-Purchase).

Materiały te dzielą się na trwałe i miękkie. Przez miękkie określa się głównie wszelkie tanie rozwiązania bazujące na papierze, kartonie. Twarde to kasetony, regały - wszystkie te które są wykonane z plastiku, metalu itp.

Do POS (POSM/ POP) zaliczamy:

  • counter card (stojaki na ulotki)
  • wobbler (reklama ruchoma przytwierdzana do krawędzi półki lub stojąca na niej)
  • naklejki
  • hanger (wiszące materiały z logo produktu)
  • makiety powiększonego produktu
  • bloczki z ulotkami
  • broszury o produkcie
  • stands (reklamy stojące)
  • lightbox (reklama podświetlana)
  • shelfliner (zadrukowany pasek umieszczany na krawędzi półki, zawierający logo produktu, hasło)
  • topper (element reklamowy, umieszczany nad stojakiem reklamowym – display, ekspozytor
  • infokiosk (interaktywny POSM składający się z komputera i ekranu dotykowego)
  • tray (tacka na produkty)
  • pusher (element półki, dopychacz produktów)
  • gondola end (koniec alei sklepowej)
  • checkout (strefa przykasowa)
  • podajnik grawitacyjny (podajnik produktowy towarowany od góry)środki reklamy w punkcie sprzedaży.